Co warto umieścić w diecie

Każda dieta powinna być urozmaicona o odpowiednie składniki. Dzięki temu można zapobiec podjadaniu i późniejszemu efektowi jo-jo, kiedy wrócimy do starych nawyków żywieniowych. Poza tym możemy dostarczyć organizmowi niezbędnych mikro i makrolemntów. Na swoje liście warto umieścić takie produkty jak brązowy ryż, pełnoziarniste pieczywo,  grube kasze, ciemny makaron, płatki zbożowe, ziarno skiełkowane czy też makarony razowe. Jako podstawowy budulec większości posiłków to

warzywa i owoce, najlepiej kiedy spożywa się je jako surowe, wówczas mają największą wartość. Dzięki spożywaniu zielonych roślin, typu brokuły, pietruszka, brukselka, ogórek oraz kiszonki, np. kapusty kiszonej, można korzystnie wpłynąć na faune i florę bakteryjna naszego żołądka. Warto umieścić tam rośliny o właściwościach bakteriobójczych, np. czosnek, cebulę czy chrzan. Dodatkiem mogą być pestki nasion, zaleca się aby miały jak najbardziej naturalną formę.

Zdrowe odżywianie

Każda dieta powinna być bogata w różnego rodzaju witaminy, mikro i makro elementy. Komponując posiłki, każdy powinien być w miarę naszych możliwości urozmaicony.

Powinny się tam znajdować produkty z poszczególnych spożywczych grup. Na przykłada warzywa mogą być dodatkiem do mięsa, kasz, pieczywa czy past. Kolejna istotna kwestia to wielkość posiłków, lepiej jeść mniejsze porcje a częściej, dzięki temu zostaje pobudzony metabolizm i nie będziemy mieli ataków głodu. Poza tym można w ten sposób zapobiec podjadaniu pomiędzy posiłkami.

Ogólna zasada jest tak, że powinno się lekko niedojadać, błędem jest objadanie się. Dobrze jest mieć regularne pory w których przyjmujemy pożywienie, będzie nam łatwiej zapanować nad niekontrolowanym uczuciem głodu. Pomiędzy poszczególnymi porami powinien być średnio podobny odstęp czasu. Zdrowe odżywianie jest silnie połączone z zdrowym trybem życia, tylko regularna aktywność fizyczna może przyczynić się do lepszego samopoczucia. Może to być zwykły spacer do sklepu osiedlowego po zakupy, lub wizyta u mieszkającej niedaleko koleżanki.

Jak komponować posiłki?

Istotną kwestią w zdrowym stylu odżywiania jest umiejętność odpowiedniego komponowania posiłków. Aby było nam łatwiej warto podzielić poszczególne produkty na odpowiednie grupy. Po pierwsze będą to białka, zalicza się tu ryby, mięso oraz jaja. Druga grupa to węglowodany w ich skład wchodzą ziemniaki, pieczywo, kasze, cukier, itp. Kolejna, trzecia z kolei grupa to tłuszcze, czyli masło, smalec, olej roślinny itp. Ostatnia, czwarta grupa swoim zakresem obejmuje takie produkty jak owoce, soki oraz warzywa.

Trzeba wiedzieć, że węglowodany razem z roślinnymi produktami są najpierw trawione w jamie ustnej a potem w jelicie cienkim. Inaczej rzecz ma miejsce z tłuszczami i białkami, one są trawione jedynie w żołądku. Każdy składnik ma zupełnie inny czas trawienia. Zaleca się również, aby napoje pić jedynie po zjedzonym posiłku, inaczej pokarm może nie zostać do końca strawiony i resztki mogą pozostać w żołądku. Kiedy popijamy posiłek, powodujemy utrudnienia w wydzielaniu soków żołądkowych.

Czy kawa może korzystnie wpływać na zdrowie?

Warto dokładniej przyjrzeć się właściwościom, jakie ma kawa. Pierwszy czynnik to pobudzenie. Zawarta w niej kofeina usuwa zmęczenie i stymuluje organizm do działania. Opary kawy, mogą chronić komórki. Według badań naukowców z USA dokonano odkrycia, że nad kawą unoszą się opary, które mają w sobie antyoksydanty, są to takie składniki, które pełnią funkcje ochronną przed wolnymi rodnikami, które to niszczą tkanki i mogą być źródłem nowych schorzeń, np. Alzheimera.

Dzięki piciu kawy, można pozbyć sie przykrego zapachu z ust. Według badań zostaje zahamowany proces tworzenia sie bakterii , średnio przyjmuje się, że stopień likwidacji bakterii może wynosić nawet do 90 procent. Jednak trzeba uważać, picie kawy w zbyt dużej ilości może przyczynić się do powstania szkód w naszym organizmie. Oficjalnie nie ma podanej ilości, po której by doszło do zatrucia, jednak należy zachować tu zdrowy rozsądek.

Dieta przy wzmożonym wysiłku umysłowym

Jeśli dużo czasu spędzasz przed komputerem, ciągle się uczysz, doszkalasz warto zadbać o odpowiednią dietę. Tylko dostarczenie odpowiednich witamin, mikro i makroelementów może wspomóc naszą dietę. Po pierwsze warto w naszą dietę wpleść takie składniki jak m.in. brokuły, orzeszki ziemne, pestki dyni oraz szałwię.

W pierwszej kolejności dobrze jest urozmaicić nasze posiłki o orzechy, np. laskowe, włoskie, migdały czy orzeszki ziemne. W drugiej kolejności niezwykle wartościowe są owoce i warzywa w tym brokuł, awokado, granaty oraz jagody. Ostatni element w naszej diecie to pestki, mogą to być pestki dyni, sezamu, ziarna lny, słonecznika czy szałwia. Propozycją podania, może być dodanie np. pestek słonecznika do sałatki z pomidorem bogatym w potas, kukurydzą, asanem i sosem czosnkowym. Dzięki tego typu składnikom, możemy znacznie usprawnić funkcjonowanie naszego organizmu. informacje te mogą okazać się szczególnie cenne dla studentów.

Zdrowe koktajle

Przy różnego rodzaju diet warto pokusić się o wykonanie koktajli. Dzięki składnikom w nim wartych, można stymulować metabolizm organizmu oraz dostarczyć mu niezbędnych witamin i mikro i makro elementów. Tym co zachęca jest łatwość i krótki czas przygotowania. Najlepiej zjeść je od razu po przygotowaniu, inaczej tracą swój smak. Podstawą każdego koktajlu jest białko zawarte w żółtku jaja, mięsie lub w pozostałych produktach które zawierają białko.

Dodatkowo warto umieścić tam prozdrowotne tłuszcz, m.in. olej kokosowy, pokrojone orzechy. Dzięki nim, organizm będzie mógł łatwiej przyswoić witaminy. Jeśli zrezygnujemy z tych składników, będzie bardzo duże prawdopodobieństwo że będziemy głodni, białko i tłuszcze są tutaj niezbędne. Jako przykładowe składniki, które można wykorzystać do takiego koktajlu to: ogórki, przyprawy, mięta i cytryna. Korzystnie oddziałuje na układ nerwowy i uspokaja, łatwiej można leczyć choroby żołądka i otyłość.

Pozytywny wpływ wody

Woda jest składnikiem, który powinna zawierać każda dieta. Zaleca się picie nawet od dwóch do trzech litrów wody dziennie, najlepiej niegazowanej. Do smaku można dodać limonkę lub miętę. Dzięki niej, można pozbyć się z organizmu szkodliwych toksyn a tym samym wspomóc przemianę materii w organizmie, zostaje ułatwione wypełnianie. Poza tym można ograniczyć apetyt, jak wypijemy taką ilość wody nie będziemy czuli się ciągle głodni. Zmniejszy się ochota na podjadanie między posiłkami. Skutki można uzyskać przy regularnym piciu wody. Żołądek zostaje w znacznym stopniu wypełniony, kiedy zapomnimy o tym będzie nam trudniej zrzucić zbędne kilogramy. Organizm będzie próbował uzupełnić odpowiedni poziom wody z produktów spożywczych. Poza tym wysokiej jakości woda korzystnie wpływa na nasze samopoczucie, można czuć się lżej i mieć więcej energii w ciągu dnia. Zaleca się, aby pić wodę pomiędzy posiłkami.

Odstający brzuszek

Coraz częściej występującym problemem jest otyłość brzuszna. Występuje zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. Odkładająca sie tkanka tłuszczowa może stać się przyczyną chorób. Za przyczynę wyżej wymienionego problemu przyjmuje się spożywanie zbyt wielu posiłków, które zawieją cukry proste. Poza tym aktywność fizyczna jest zbyt niska, bilans energetyczny ma negatywny wynik. Kalorie nie są na bieżąco spalane, ale odkładają się tam, gdzie tego nie chcemy.

Jeśli mamy wątpliwość w jakim stopniu ten problem nas dotyczy warto dokonać pomiaru. W tym celu oblicza się wskaźnik masy ciała. Wzór można znaleźć w Internecie. Zaleca się, ilość masy ciała wyrażonej w kilogramach podzielić przez wielkość naszego wzrostu, podniesioną do kwadratu. Otrzymane wyniki należy porównać do ogólnie przyjętych wartości.

Prawidłowa masa ciała mieści się w przedziale 18-24,9, z nadwagą mamy doczynienia, jeśli wynik swoim zakresem obejmuje wartość 25- 29,9, natomiast jeśli wyszło nam, że wskaźnik jest wyższy niż 30 wtedy występuje u nas otyłość.

Dieta dziecka i osoby dorosłej

W zależności od wieku powinno się umieszczać inne składniki w diecie. W pierwszym przypadku, kiedy mówimy o dzieciach występują podobne mechanizmy, jakie maja miejsce w przypadku osób dorosłych. Kluczową kwestią jest umieszczenie w jadłospisie produktów, które będą bogate w białko. Dla dzieci jest ważny wapń, który jest budulcem dla kości. Co więcej minerał ten wchodzi w skład hormonów, enzymów oraz krwi.

Kolejna istotna sprawa o której trzeba pamiętać to obecność warzyw w diecie, mogą  być dodatkiem do obiadu oraz pomysłem na podwieczorek. Cennym źródłem witamin są soki owocowe, są pyszne i zdrowe. Powinno się ograniczyć do minimum spożywanie tłuszczów i produktów przygotowywanych na głębokim tłuszczu. Nawykiem, który należy wyeliminować jest podjadanie między posiłkami. Kiedy osoba dorosła będzie podjadać, wówczas ciężko wymagać od dziecka aby ono nie podjadało. Należy być konsekwentnym w podjętych decyzjach.

Sałatka owocowa

Każdą dobra dietę warto wzbogacić o sałatkę owocową. Dowolnie można zmieniać składniki, jednak proponuje się wykorzystać: 200 g dojrzałych bananów, 160 g ananasa z puszki, ok. 160 g kiwi, średnio 130 g mandarynek (pomiary dokonujemy przy obranych owocach).

Dodatkowo warto dodać sok pomarańczowy, dokładnie 30 g oraz aby dodać sałatce wyrazistości można do dać do smaku ok. 12 g soku z cytryny. Aby smak był lepszy można dodać szczyptę cynamonu oraz szczyptę goździków.

Taka sałatka jest bogata w witaminę C, którą zawierają cytrusy. Może korzystanie wpłynąć na nasze zdrowie i odporność. Można ją podawać jako deser po obiedzie lub jako podwieczorek. Co więcej będzie idealnym dodatkiem do ryżu, płatków owsianych, pieczywa Waza oraz innych tym podobnych produktów.